27.2.14

Bahasa melayu lelaki dan bahasa melayu perempuan sudah hilang: Satu pencerahan

Hello, dan vanakam kepada umat-umat pembaca blog yang terbuka nukilan (mengapa terkilan?).....

*Ini bukan cerita pasal Mahathir.*

Hari ini aku mahu berkata tentang yang benar. Kalau tidak benar nyiru aku tadahkan. Oh man, this joke is too lame. But I just felt not to erase it or undo it.

*Harap-harap penyokong Mahathir tidak ada sikap taksub-taksuban, dan ini bukan cerita pasal Mahathir.*

Okay, macam ni. Aku bosan. Bosan dengan bahasa-bahasa yang digunakan oleh budak-budak melayu sekarang. Bukan setakat budak, bapak budak dengan mak budak pun terlibat jugak.

Pelbagai sex dapat disenaraikan di sini seperti Lelaki, Perempuan, dan Lain-lain A.K.A. Pon***. Sengaja disensor demi menjaga sensitivi kulit. Dan senarai ini mempunyai gaya bahasa masing-masing. Lelaki dengan bahasa acah-acah (septriasa) machonya A.K.A. poyo. Perempuan dengan lenggok bahasa manja-manja mengundang menyampahnya. Dan Lain-lain dengan gaya bahasa.... seperti.....

"Hey uollz!!! buat pe nyahhh???"
"Tengok iolllzzz uolzzz cantik tak abangg? Hiksss taste keww"
"Cantikkk gichewwww gitteuwwww"

Ok sudah, aku bukannya tahan sangat menaip-naip ayat-ayat ittueww.. Oh terlepas taip pulak, maaf ya? ;)

Ok point di sini adalah, ok aku memang sudah tak gemar dengan gaya bahasa begitu. Itu takpelah. Boleh diabaikan slow-slow. Kot. Tapi yang aku tidak mengerti apabila lelaki yang memang lelaki sudah berjinak-jinak lincah dengan gaya bahasa begitu. Aku kadang-kadang muntah secara maya. Geli bro. Geli bang. Geli kak. Geli "kak".

Anda lelaki bukan? Jadi bercakap seperti lelaki. Di sini bukan niat untuk mengata. (Kakaka ada macam disclaimer pulak) But yes, bukan niat mengata pun, mungkin jika ada ia hadir tanpa niat yang kukuh. Cuma ingin menegaskan bahawa janganlah berbahasa seperti golongan begitu jika mampu menulis, berkata-kata dan bergelak-gutawa dengan nada normal. Normal sebagai seorang lelaki.

Please no more "iollz", "uollz" dan sebagainya. Niat baik ni, baru lepas kunyah kurma Ramadan yang lalu. Assalamualaikum ya?

No comments:

Post a Comment