16.6.12

Samosa panas dalam kantung plastik kecik

Petang itu aku berjalan menggunakan kaki kanan. Lebih banyak guna kaki kanan lebih dari kiri. Kaki kiri lebih banyak berada di udara.Tak merasa tanah lelama.

Makcik jual samosa depan kedai speedmart dekat dengan 7eleven seksyen 7 tu sibuk menyinsing lengannya. Muka risau takut terkena minyak nak goreng samosa tu agaknya. Aku menghampiri lelaju ke meja jualan langsung makcik tu. Makcik tak jual seorang. Anak lelakinya yang bertopi bola lisut turut membantu. Makcik tu tak bagitau pun tu anak dia, aku cuma sengaja datang dengan conclusion begitu.

"Makcik, samosa berapa ringgit ya satu?"

Aku pura-pura tanya padahal mata tengah perati label yang diletak di depan bekas tempat letak samosa tu. Ditulis kemas dan rapi perkataan 'samosa' beserta harga dalam tulisan rumi ejaan baru. Aku suspek perkataan-perkataan tu ditulis dengan menggunakan pen marker jenama artline yang biasanya dijual di kedai-kedai buku berhampiran.

"Tiga inggit dua ketul dik, nak berapa?" "Erm, bagi saya tiga inggit je makcik" aku ukir senyuman lepas aku jawab soalan makcik.

Anaknya makcik tu masukkan satu persatu kuih samosa tu sampai cukup tiga ketul ke dalam sekeping plastik nipis yang kecik saiznya. Nampak lemas samosa-samosa tu dihimpit ke dalam plastik kecik tu. Aku pun mulai risau macam mana nak pegang benda tu. Minyak dapat dikesan di sekeliling plastik tu serta plastik tu tidak dapat menampung kepanasan ketul-ketulan samosa yang baru siap digoreng tu. Aku redah. Aku pasrah. Aku bagi tiga ringgit dan aku blah.

1 comment: