12.2.12

Ilmu ghaib di i-City

Hari ni memang penat kelas dari pagi membawak ke petang. Habis kelas je terus aku memecut ke area rumahku di sebelah Taman Lampu Rambu-ramba, di Seksyen 7. Niat di hati cuma satu, mau bermanja dengan tilam yang sudah ku tinggalkan sorang-sorang sedari pagi lagi. Kesian.

Sampai-sampai di pintu rumah, aku berhenti sejenak. Sejenak je, tak berjenak-jenak. Masa scene ni aku berfikir, "mungkin ada orang kot, budak-budak lain dah balik kot, sebab diorang naik motor, cepat sikit sampai umah, tak payah kena jem".

Lepas aku berfikir dalam lebih kurang tak sampai seminit tu aku ketuk pintu umah tu dalam 2-3 ketul bunyi ketuk tu dan aku pusing tombol pintu perlahan-lahan. "Shit! kunci pulak." Aku macam marah sebab penat betul kena amik kunci dari dalam poket seluar denim aku ni. Aku sebenarnya tak berapa gemar nak seluk-seluk kocek sendiri semata-mata nak amik kunci rumah ni. Macam tak berbaloi. Kocek orang lain boleh la, seronok sikit.

Aku masukkan la kunci tu dalam soket kunci kat tombol tu dengan penuh berhati-hati sebab kunci juga punya perasaan. Okay, lepas tu aku dapat masuk rumah dah, dan aku nampak ada rakan serumah tengah menghembuskan asap-asap rokok ke luar tingkap sambil bersila dengan matanya memaku ke telibisen depannya.

Dengan tangan aku masih menggenggam tombol tu aku melafazkan ucap selamat dalam bahasa arab kepadanya, "assalamualaikom! yaw". Aku tengok dia, masih lagi bermain-main dengan asap-asap tadi. Jawapan bagi ucap selamat oleh aku tadi tak kedengaran. Suara cengkerik macam nak start bunyi. Aku pun apalagi, terus meluru masuk ke dalam bilik.

Dalam bilik, aku berfikir adakah ilmu ghaib aku sudah mula menunjukkan hasilnya? Adakah aku sudah mula pandai menghaibkan diri dari pandangan mata kasar khalayak? Sampai diabaikan salamku tadi. Aku rasa macam sangat teruja masa tu. Terus aku hirup air sirapku yang berbungkus ikat tepi yang aku beli dengan harga seringgit lebih tadi dengan penuh rasa gembira dan teruja.

Lepas aku habis seronok hirup sirap tadi terus ku capai ukuleleku yang terletak di ceruk bilik. Lalu ku nyanyikan lagu riang yang bertajuk "Akulah Invisible Man Asia Tenggara". Liriknya belum siap.

Nota kaki: Sebenarnya lepas aku masuk bilik tadi aku terus tidur. Penat gila sebenarnya. Mana ada mood nak main apa-apa instrumen. 


Nota nasihat: Memberi salam itu sunat, menjawab salam itu wajib.

6 comments: