22.7.11

Hazama Suruh Tanya Sama Pokok

"Salam satu malaysia." Satu malaysia abah dia. Monolog ku sendirian. Tak suka dengan ayat romantis hipokris itu.

Penatnya baru balik kenduri tahlil. Tadi sampai-sampai sudah sampai segmen makan-makan. Sungguh enak tangan aku menyuap ke dalam perut untuk memberi kepuasan kepada Saudara Nafsu Ibni Makan. Penuh sekali tanganku menyuap-nyuap tadi.

Bercakap mengenai soal suap menyuap ini, aku terdetik untuk berpesan supaya jangan makan suap. Menurut Buku 1001 Peribahasa terbitan publisher Sasbadi, 'makan suap' tidak membawa maksud kepada perbuatan menyuap makanan kepada pakwe atau makwe anda.

Baiklah, aku penat mentengok deretan headlines surat kabo yang penuh dengan conclusion kepada peribahasa tadi. "Dia memang bunuh diri" lah, "Kami tak berkasar" lah, apa-apalah nak disorokkan kat dunia ni. Kan ustaz wal ustazah di sekolah dulu ada ajar yang kita ni akan diadili di akhirat oleh Dia. Kat sana nanti dah tak boleh nak bersuap-suap dah. Mulut semua dok qehat ja noh. Sayang orang-orang ni tak ketaq lutuit bila ustaz-ustaz mereka ni bercakap pasal tu. Sad dowh!

Lagi satu kenapa remaja-remaja sekarang suka menggunakan perkataan yang sangat cool bila berborak? Aku sangat frustrated aww bila keluaq 'aq' untuk 'aku', 'je' ditambah 'jewww', dan sebagainya.

Teringat pulak, mak bapak aku pernah berpesan supaya elakkan pekerjaan pak pulisi, pak wartawan dan peguam.

Now listening to Pokok by M.U.H feat. Hazama.

2 comments: